- Weet hoe een klant te benaderen en kan inspelen op klanten en diens wensen.
- Kent het vakjargon binnen de reisbranche en kan dit toepassen en uitleggen.
- Heeft kennis van de bestaande soorten marketing.
- Kent de relevante marketingbegrippen.
- Heeft kennis van de markt van doe-het-zelvers en weet hierop in te spelen.
- Heeft algemene kennis van vervoer en kan op basis van de klantwens het juiste vervoer adviseren en verkopen.
- Heeft algemene kennis van vliegvervoer en kan op basis van de klantwens het juiste vervoer adviseren en verkopen.
- Kent de ontwikkelingen en trends die van invloed zijn in de reisbranche.
- Kent de ins en outs aangaande het boeken via het reisbureau versus het internet.
- Weet wat de belevingseconomie inhoudt en kan deze toepassen.
- Kent de achtergronden, taken e.d. van de ANVR.
- Kent de voorwaarden van de ANVR en kan deze toepassen en uitleggen.
- Kent de verschillende soorten binnen- en buitenlandse organisaties en partijen die actief zijn op de Nederlandse markt, hun onderlinge samenhang en samenwerking.
- Kent de achtergronden, taken e.d. van de SGR, de Geschillen Commissie Reizen (GCR) en het Calamiteitenfonds.
- Kent de producten en de doelgroepen van de belangrijkste organisaties die actief zijn op de Nederlandse markt.
- Kent de instanties die voor de klanten persoons- en/of vervoersdocumenten verstrekken.
- Weet welke soorten persoons- en vervoersdocumenten er bestaan en in welke klantsituaties de verschillende documenten van belang zijn.
- Kent de verschillende vereiste veiligheidsvoorschriften en weet waar deze informatie verkrijgbaar is.
- Weet hoe reserveringen tot stand worden gebracht en in welke systemen.
- Kent de theorie van het verkoopproces.
- Kan uit brochures de reissommen correct interpreteren en berekenen en weet waar op te letten.
- Kan voorbeelden geven van maatregelen in het kader van duurzaam toerisme.
- Kan vreemde valuta omrekenen.
- Kent specifieke bagagebepalingen en weet de voorwaarden op te zoeken en uit te leggen.
- Kent de problematiek omtrent verordening 261/2004 en weet hiermee te werken.
- Weet hoe met klachten om te gaan en kan deze voor een groot deel zelf oplossen.
- Is op de hoogte van de inhoud van recente onderzoeken in de markt.
- Is op de hoogte van de ZSO-markt.