Module 1: Algemene Reiskennis
Deze module behandelt de basis van onderwerpen binnen de reisbranche als marketing, trends en ontwikkelingen, de indeling van de branche, touroperating, het reisbureau, verkoopgesprekken, reserveren, etc.
Module 2: Producten
Deze module behandelt onder meer de basis van het vervoer per vliegtuig, bus, trein en eigen auto, verblijf en aanvullende diensten, zoals verzekeringen. Ook zakenreizen komen aan bod.
Module 3: Reisbestemming binnen en buiten Europa Basis
Alle toeristisch interessante landen op de wereld worden hier in basis besproken. Voor wie de bestemming geschikt is, welke toeristische hoogtepunten er zijn, worden u hier duidelijk gemaakt op overzichtelijke wijze.
Deze module wordt ondersteund met een pakket van ca. 80 e-learning trainingen.
Module 4: Dynamic Packaging & Ervaringswens-georiënteerde verkoop
Deel A van deze module gaat diep in op de veranderende klant die in de huidige beleveniseconomie leeft en u leert op ervaringsgeoriënteerde wijze verkopen. Alle ins en outs van Dynamic Packaging worden u hier duidelijk gemaakt. De cultuur en traditie van de toeristisch interessante landen op de wereld worden in deel B van deze module op verhalende wijze beschreven.
Module 5: Basisinformatie/Algemene ontwikkeling
Naast aandacht voor een stuk algemene ontwikkeling wordt in deze module ook aandacht besteed aan bijvoorbeeld klimaten, religie, politiek, grammatica van de Nederlandse taal, communicatie, het correct schrijven van brieven, regels betreffende e-mailverkeer en klachtafhandeling. De module is vooral een naslagwerk en geeft extra diepgang aan de onderwerpen die in de overige modules worden behandeld. Het lesmateriaal wordt mede door deze module op een hoger niveau getild.
Module 6: Verkooptechnieken, communicatie en sociale vaardigheden
Deze module is de theoretische ondersteuning van een vooral praktische module. Afronding van deze module stelt u in staat op professionele wijze reizen te verkopen.
Er zijn praktijkdagen(4,5) verbonden aan deze module verzorgt door Solution trainingen in de persoon van Marijke de Jong.
Een dag Communicatie algemeen met verschillende oefeningen:
Er is aandacht voor mondeling, telefonisch en schriftelijk contact
Een dag Aanbod en Afsluiten (o.a. met omgaan met bezwaren van de klant en Up en Cross-selling) en Aftersales. Er is aandacht voor mondeling, telefonisch en schriftelijk contact.
Een dag Offertes, ondersteund met de E-learning ‘scoren met je reisvoorstel’. Vooraf krijgt u een opdracht voor het maken van een reisvoorstel/offerte.
Een halve dag het klachtengesprek en slechtnieuwsgesprek
Een dag Acquisitie en Netwerken, ondersteund met de E-learning: ‘Klanten gezocht’ en de E-learning ‘Netwerken’.
Module 7: Ondernemerschap en marketing
Deze module is geheel vernieuwd. Op verzoek van de markt wordt er nu veel meer aandacht besteed aan het ondernemingsplan. Gedurende de gehele opleiding zal er gebouwd worden aan dit plan. Uiteindelijk zal dit plan beoordeeld worden door (oud)-ondernemers uit de reisbranche die hun sporen in deze branche verdiend hebben. Het ondernemingsplan bepaald ook 75% van het cijfer voor deze module.
Naast dit ondernemingsplan is de module ook uitgebreid met de privacywetgeving, gebruik en ontwikkeling van Sociale Media en de positie van de ZRA als ZZP’er. Hoe is de stand van zaken op dat moment, wat staat er aan te komen en hoe kan daar eventueel op ingespeeld worden. Hierbij zullen in ieder geval de volgende gebieden besproken worden:
Belastingen, Pensioenen, Verzekeringen, Gevolgen van de diverse Europese Richtlijnen, Marketing.
Door deze vernieuwing is de duur dan ook uitgebreid tot 4 dagen.
Andere onderwerpen zijn: rechtspositie, ondernemingsvormen, regelgeving: fiscaal en civiel m.n. Europees en consumentenrecht, lokaal, regionaal en landelijk, basiskennis boekhouden, rekenkundige vaardigheden, franchising, contractvormen, samenwerkingsverbanden, leveranciers, aansluiting bij brancheorganisaties, financiële aspecten, verzekeringen.
Het onderdeel marketing behandelt de basiskennis marketing en uitgebreid de onderwerpen online-marketing en marketingplannen. Ook het analyseren van data uit statistieken komt aan de orde.
Module 7 wordt ondersteund met de uitgebreide e-learning training: ‘De ZRA als ondernemer’.
Module 8: Training timemanagement.
In deze E-learning ‘ timemanagement’ leert u efficiënt om te gaan met uw tijd. U leert de juiste prioriteiten te stellen. U bewaakt uw planning beter. Tevens leert u om te gaan met de werkdruk. Na succesvol doorlopen van deze training kunt u meer doen in minder tijd.
Module 6, 7 en 8 worden ondersteund met e-learning trainingen van: